Skor på liten kille

Hellge blir stor. Sötebrödsdagarna är över och det är dags att bli vuxen. Eller, nja, lite försiktigt iaf. Den senaste "vuxna" grejen är 4 pjucks. Snart kommer halkan å då är broddar ett måste vid vårt stall, backigt till hagen och inte helt isfritt i hagen.

Så igår var det dags. Hellge och Blixt skulle få skor för första gången..  Hellge började, om det var ett smart drag eller inte det vet jag inte, men det var inte helt okomplicerat att få på en 2 åring fyra skor. Jag vet då ett yrke jag ALDRIG kommer att lära mig. hovslageri.. Jag beundrar dom som bemästrar denna syssla. Vilken styrka, vilket tålamod. Jag har ju kunnat skjutit hästen efter 1 timme då bara 2 skor var på..... Men, inga hårda ord, bara lugn och en envishet som får en åsna att blekna.  Jag har hittat en suvve hovis... Liselott.

Nåja efter 1½ timme, div blodvite (på hovis) och en matte som var helt övertygad om att jag skulle vara tvungen att se mig om efter en ny hovslagare så var alla fötter skodda. Pust.  Så här i efterhand så kanske det har vart smartare att tagit 2 åt gången.. men men  lätt att vara efterklok.

Platsbyte - Blixt på gången och Hellge i boxen. Å naturligtvis så skötte ju sig Blixt mycke bättre.. Han var inte en ängel, men lite lugnare och det gick lite snabbare. Så. Nu är grabbarna grus ett steg närmare vuxenvärlden.. OJOJ..
På torsdag så ska dom få åka på löshoppning... Det blir en annan historia...


Kommentarer
Postat av: Anneli

2008-10-26 @ 19:34:34
URL: http://nathalinickie.blogg.se/
Postat av: Anneli

Här klickar jag hejvilt så att jag fick iväg en tom kommentar först =P



Det jag tänkte säga var att det är skönt att det inte bara är jag som har en dryg häst att sko =P Tack för sällskapet =)

2008-10-26 @ 19:37:50
URL: http://nathalinickie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0